Çalışan Deneyimi

YAZAR:

MüşteriMetre

TARİH:

Son yıllarda çalışan deneyimi kavramı müşteri deneyimi kavramının gölgesinde kaldı. Aslında ikisinin ayrılmaz bir ikili olduğunu fark eden firmalar, başarılı bir müşteri deneyimine giden yolda başarılı çalışan deneyimi yaratmak için çalışmalara başladı.

Çalışan deneyimi nedir ve nasıl tanımlayabiliriz? En yalın hali ile çalışan deneyimi, iş görüşmesinden başlayarak çalışanın firmada geçirdiği süre boyunca çalışma yolculuğundaki yaşadığı etkileşimlerin toplamıdır.

Çalışan deneyimini iyileştirmek için iç müşterilerimiz de olan çalışanlarımızı daha yakından tanımalı ve onların beklenti ile ihtiyaçlarının farkında olmalıyız.  Bu da ancak onlarla temas ettiğimiz her noktada ölçüm yaparak mümkün olur. İşe girerken, çalışma süreci boyunca, işten çıkarken, görev & pozisyon değişimlerinde, eğitim planlaması öncesinde ve sonrasında, kısacası firmada yaşanan her önemli adımdan önce ve sonra çalışanlarımızın nabzını tutmalıyız. Gerek kalitatif gerek kantitatif çalışmalar ile tüm çalışan yolculuğunun resmedilmesi, çalışan deneyimini arttıracak şekilde iyileştirme alanlarının ortaya çıkartılmasını ve gerekirse mevcut çalışan yolculuğunun yeniden tasarlanmasını ve yapılandırılmasını sağlayacaktır.

Çalışan deneyiminin iyileştirilmesi;

  • İş tatmininin ve motivasyonunun artmasını sağlar.
  • Performans ve verimlilik üzerinde olumlu etkisini gösterir.
  • İş gücü devir (turn over) oranını azaltır.
  • Kurum kültürünün benimsenmesini, sahiplenilmesini ve güçlenmesini kolaylaştırır.
  • Müşteri deneyimini iyileştirerek müşteri sadakatini arttırır.

Çalışan deneyimini anlamada Z kuşağı faktörünü de atlamamak gerekiyor. Z kuşağının çalışma hayatına başlamasıyla Y kuşağına göre çok farklı beklentileri olan Z kuşağını anlamak ayrı bir öneme sahip oldu. Bunun için çalışmaya başlamadan önce Z kuşağının şirkete girdikten sonraki iki yıl içindeki turn over oranlarına bakmak tutundurma sorunu için ilk ip ucunu bizlere verecektir. Aynı şekilde Ben Whitter Çalışan Deneyimi kitabında yüzlerce IK yöneticisi ile görüşmelerinden yaptığı çıkarımla olumlu çalışan deneyimini olumlu bir müşteri deneyimi ile besler ve bunu tüm topluluğa yayabilirseniz (çalışan, müşteri, iş ortağı, paydaş, tedarikçi ve hissedar) olumlu iş deneyiminin oluşacağını belirtmektedir. Prensip olarak insan merkezli, uzun vadeli, insan-amaç-performans uyumlu, yanılmaktan ve başarısızlıktan korkmayan ve tüm paydaşları kapsayan bütünsel bir deneyim hedeflenir.

Unutmayalım ki takip etmediğimiz, ölçümlemediğimiz hiçbir unsuru geliştiremeyiz. Gelin çalışan deneyimini anlamanız ve onu şirket kültürünün bir parçası haline getirmenizde bizler de ortak olalım ve bu süreci birlikte tasarlayalım. Olumlu iş deneyimini oluşturmak istiyorsanız bizler MüşteriMetre olarak kurum kültürünüzü ve ekosisteminizi sizlerle birlikte yeniden tasarlamak için yardıma hazırız.