Dijital Çağda Veri Okuryazarlığı
YAZAR:
MüşteriMetre
TARİH:
Veri okuryazarlığını; veriyi okuyabilme, veriyle çalışabilme, analiz yapabilme ve verilerle tartışma yeteneği olarak tanımlanmaktadır.
Dijital çağın veri odaklı dünyasında da verileri anlama, yorumlama ve etkili bir şekilde kullanma ihtiyacı giderek daha önemli hale geliyor.
Gerek günlük hayatta gerekse iş hayatında istesek de istemesek de verilerle ilişki halindeyiz. Ancak bu veriler, çoğunlukla, olduğu gibi kullanılamayacak kadar karmaşık yapıda olurlar.
Jordan Morrow veri okur-yazarlığını TEDxBoise konuşmasında bu şekilde ifade etmiştir:
“Veriler değerlidir, ancak tıpkı petrol gibi insandan geçmeli ve değer kazanmak için arıtılması gerekir. Bu veri okuryazarlığıdır.”
Jordan Morrow
Verinin değer kazanabilmesi için birtakım süreçlerden geçmesi gerekir, çünkü düzenlenmemiş, temizlenmemiş, karmaşık bir veri ile doğru kararı vermek zordur.
Veri okuryazarlığı hakkında birkaç önemli noktadan bahsedecek olursak:
1. Temel Bilgileri Anlamak
Verinin ne olduğu, nasıl toplandığı ve nasıl analiz edilebileceği gibi temel kavramlara hakim olmak, verilerle anlamlı bir şekilde çalışmayı sağlar.
2. Analitik Beceriler
Çeşitli araç ve teknolojileri kullanarak veriyi istatistiksel yöntemler ve teknikler ile analiz etme, yorumlama ve veri görselleştirme hakkında yetkinlik sahibi olma becerilerini içerir.
3. Etik Hususlar
Özellikle dijital ortamlarda artan veri kullanımı ile birlikte etik sonuçları anlamak çok önemli. Bu da verilerin gizliliği, güvenliği ve işlenmesi gibi konularda farkındalık, bilgi ve sorumluk sahibi olma hususlarını içerir.
4. Sürekli Öğrenme
Veri okuryazarlığı bir kerelik bir başarı değildir ve sürekli öğrenmeyi gerektirir. Yeni teknolojiler ve yöntemlere uyum sağlamayı gerektirir. En son araçlar ve tekniklerle güncel kalmayı sürdürmek çok önemlidir.
5. Sektörel Uygulama
Dijital çağda, veriler tek bir sektörle sınırlı değil, hemen hemen her sektörde üretilmekte ve kullanılmakta. Elde edilen verinin sektörde nasıl uygulanacağı konusunda bilgi ve beceri gereklidir.
Özetle, dijital çağda veri okuryazarlığı, kişilerin büyük miktarda bilgiyi anlamlandırıp etkili şekilde yönetmesi ve bilinçli kararlar vermesi için artık bir gereklilik. Dolayısıyla veri okuryazarlığı ihtiyacının daha da artacağını söyleyebiliriz.