Çalışan Deneyimi ve Yeni Kuşakların Kucaklanması

YAZAR:

MüşteriMetre

TARİH:

Firmalar oynak, belirsiz, karmaşık, muğlak (VUCA) dünyasında bir yandan değişen müşteri ihtiyaçlarını yönetmeye çalışırken yüksek bir müşteri memnuniyeti için çalışan memnuniyetine de ciddi yatırım yapıyorlar. Bu yatırımlardan en önemilerinden biri de çalışan deneyimi çalışmalarıdır.

Çalışan deneyiminin ana faydası çalışanın genel afiyet ve memnuniyetinin farkındalıktan sadakata tüm adımlarıyla iyileştirilmesinde ve bu iyileştirme çabasının sürekliliğinde yatmaktadır. Çalışanın bağlılığı, gelişimi, motivasyonu ve verimli çalışması gibi bir çok faktörü etkileyen bu deneyim çalışmalarının odak noktası ise yeni kuşaklar olmakta. Y ve Z nesli temel değer yargılarında ciddi olarak ayrışmaktadırlar. Kısaca göz atacak olursak

  • Tüm varlıkların eşit olduğuna inanıyorlar;
  • Her gün değişim yaratmaktalar;
  • Aktivizme inanıyorlar;
  • Kurumlara değil konulara tutkuyla bakıyorlar;
  • Kollektif eyleme ve ağlara değer veriyorlar;
  • Partizan söylemi değil, çoğunluğun iyiliğini destekliyorlar;
  • Sektör bağlı düşünceden bağımsızdırlar;
  • Değişim yaratmak için yenilikçi bir yaklaşım benimsiyorlar;
  • Bu genç nesiller büyük veya küçük tüm eylemlerin önemli olduğuna inanıyorlar; ve akran etkisi gençlerde katılımının anahtarı.

Demografik kalıpların, küreselleşmenin ve teknolojik değişimin birlikte evrimi nedeniyle, yirmi birinci yüzyılın çalışanlarının tümü teknolojideki hızlı değişikliklerle yaşamak zorunda kalacaklardır. Bunlar:

  • üretim organizasyonu değişimi;
  • işveren-çalışan ilişkilerinin ve iş yerinin doğasının değişimleri;
  • emniyet, güvenlik ve gizlilikteki değişimler;
  • işin doğası ve iş becerisi gerekliliklerindeki değişimler;
  • işgücünün büyüklüğü ve bileşimi değişiklikleri;
  • ücret ve sosyal yan haklardaki değişimleri.

Özetle hem müşteri ve ihtiyaçları, hem teknoloji ve önerdiği değişimlere hızlı uyumlanma dışında insanın kıymet olarak katkısının yapay zeka ve benzeri trendlerle yadsınmadan hakkettiği değeri bulması, bu değerin teslim edilmesi, bu insan potansiyelinin en doğru şekilde farkedilerek değerlendirilmesi ciddi önem kazanmıştır. Mavi, gri, metal, silikon ve beyaz yaka çalışanların uyumlu çalışmalarının hizalanması ve bu hizalanmanın aralıklarla tekrar kontrolu etkin ve verimli bir organizasyon olmanın ana şartıdır.

Buna gereken önemi veremeyen kurum ve organizasyonların tutundurma, kurumsal hafızanın korunması, eğitim ve kültürel hizalanma sorunları ve bir yandan da yoğun işe alım talepleri ile stratejik ilerlemelerini yapamaması kaçınılmazdır.