Çevik (Agile) Dönüşüm Nedir?

YAZAR:

MüşteriMetre

TARİH:

Çevik (Agile) yaklaşım 2000 sonrası yazılım sektörünü en etkileyen olgulardan biri olmuştur. 12 temel prensip üzerinden yepyeni bir perspektif getiren çevik yaklaşım merkezine müşterinin memnuniyetini, değişime hızlı uyumu, iş tarafının taleplerine yakın durmayı ve önceliklendirmelerine göre ara geliştirmeleri sıkça teslim etmeyi, doğrudan iletişimi, yatay ve kendi kendini yöneten bir organizasyonu, birey, organizasyon ve çıktının sürekli gelişmesini ve bunun kültür haline gelmesini sağlamaktadır. 

12 temel çevik dönüşüm prensibine aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz:

https://www.agilealliance.org/agile101/12-principles-behind-the-agile-manifesto/

Pekala, siz bir yazılım üretmiyorsanız çevik dönüşüm size ne katabilir?

Öncelikle müşteri, müşterinin ihtiyaçları, motivasyonları, imkanları ona hizmet vermek istiyorsak tarafımızdan iyi şekilde bilinmelidir. Bu şekilde ona vereceğimiz servisin müşterinin önem ve önceliklerini gözeterek en optimum memnuniyeti yakalamak mümkün olacaktır.

Müşteriyi memnun edebilmek çok hızlı değişen günümüz konjonktürüne ayak uydurmayı yani değişimi hızlı ve etkin yönetmeyi gerektirmektedir. Bunun için de iletişimimiz hem çalışanlarımız arasında hem de müşterimiz ile etkin ve sık olmalı ve organizasyonumuz değişen ihtiyaç ve önceliklere göre işleri organize etmelidir. 

Tüm bunlar temelde günümüz iş ortamında servis veya ürün sağlayıcı firmaların da ihtiyaçlarıdır. Buradan hareketle çevik dönüşüm görüldüğü üzere yazılım temelli bir yaklaşım olmayı çoktan aşmıştır. Günümüzdeki organizasyonlarda çevik dönüşüm bir gereklilik olmanın bile ötesine geçmiştir.

Çevik dönüşüm ürün/servis sahipliği ile pazar ve ihtiyaçlarına yakınsamanızı, olası ihtiyaç ve talep değişikliklerini zamanında tespit edip ekip verimliliklerini ve gelişimini yüksek tutacak şekilde ve nihayetinde müşteri memnuniyetini de merkeze almanızı sağlar.

Pazar araştırmalarında çevik modellerden olan Scrum, Kanban veya her ikisinin birleşimi olan modeli uygulamak, müşteri geri bildirimlerini hızla toplamak, analiz etmek ve bu bilgileri ürün geliştirme süreçlerine hızlıca entegre etmek için dinamik ve esnek bir yapı sunar. Bu faydaların yanı sıra proje takibi, şeffaflık, görev yönetimi, yük dengelem, hızlı yanıt ve esneklik, iş akışında tıkanıkların görülmesi ve sürekli iyileştirme sağlar. Bu süreci adım adım aşağıdaki kapsamda uygulayabiliriz.

Agile artımlı ve yinelemeli bir yaklaşıma dayanan kapsamlı bir metodolojidir.

Takımlar, Agile'ı Scrum, Kanban veya her ikisinin birleşimi ile uygulayabilirler.

Büyük ve karmaşık organizasyonlar, Agile'ı organizasyon genelinde birden fazla takıma ölçeklemek için SAFe (Scaled Agile Framework) uygulayabilirler.

Örneğin bir pazar araştırma şirketi, Kanban‘ı kullanarak araştırma projelerinin çeşitli aşamalarını takip edebilir. Örneğin:

Yapılacak: Araştırma planlaması ve tasarımı.

Yapılıyor: Veri toplama ve analiz.

Tamamlandı: Raporlama ve sunum hazırlığı.

Ekip, Kanban panosunu kullanarak her aşamadaki görevlerin ilerlemesini takip edebilir, iş yükünü yönetebilir ve projelerdeki ilerlemeyi şeffaf bir şekilde görebilir.

 

Bir pazar araştırma şirketi, Agile dönüşüm sayesinde müşteri anketleri süreçlerdeki aksaklıkları erkenden farkedip daha hızlı aksiyon alarak daha hızlı anket yanıtı toplar, analiz eder ve raporlar. Sprint‘ler halinde  aylık veya iki haftalık çalışan ekipler, her sprint sonunda sonuçları gözden geçirir ve müşteri geri bildirimlerini anında proje süreçlerine dahil eder. Bu, müşteri memnuniyetini artırır, süreçlerdeki verimliliği yükseltir ve araştırma projelerinin genel başarısını sağlar.

Siz çevik dönümünüzü hala gerçekleştirmediyseniz, müşterilerin hızlı değişen taleplerini ve ihtiyaçlarını nasıl karşılıyorsunuz?