XDXD – Deneyim Tasarımcısının Deneyim Tasarımı
YAZAR:
MüşteriMetre
TARİH:
Deneyim tasarımcısının deneyim tasarımı (Experience Design of Experience Designer) ile mum dibine ışık vermez sözüne meydan okumak istedik. Çoğumuz bu hızla değişen ve dönüşen iş dünyasının olguları arasında sörf yaparken yaptığımız işin deneyimine ve bunun iyileştirme pratiklerine dair her zaman düşünecek vakit bulamıyoruz. Bu yazımızda buna dair bir çabamızı size sunuyor olacağız.
Öncelikle deneyim tasarımcısı genel pratiklerine müşteri ve iş özelinde genel kabuller ile başlar ve özel yaklaşımlar ile ilerler. Deneyim tasarımcıları tasarım odaklı düşünce ve benzeri yaklaşımlar ile ilgili deneyim ve o deneyimi yaşayan ve yaşatan paydaşları doğrudan ve/ya dolaylı gözlemler ile inceler, empati ve fikir geliştirme formatları ile konuda içselleştirme sağlar ve çıktıları derleyerek müşterisini memnun edecek içgörü ve aksiyonları oluşturur.
Pekala deneyim tasarımcısının deneyimini nasıl iyileştirebiliriz?
Proje Öncesi
İş kapsamı ve ilgili bir sözleşme süreci varsa burada sorumluluk matrisi, işlerin kapsamı ve işlerin kabul kriterlerinin netleştirilmesi müşteri ile deneyim tasarımcısının iş yapış sırasındaki olası anlaşmazlıklarını en aza indirecektir ve müşteri beklentilerinin doğru karşılanmasına destek olacaktır.
Proje Süreci
Deneyim tasarımcısı yüksek verim ve hızlı ve kaliteli çıktı için farklı teknolojileri kullanarak kalite, verim ve hızı ve nihayetinde müşteri memnuniyetini arttırabilir. Buna bir örnek yeni yazılımlar ile kalitatif görüşmelerin ses ve yazı olarak yapay zeka desteği ile kaydedilmesi ve iki yerine bir adet deneyim tasarımcısı ile görüşme yapılan kişiye ve sözlerine ilgi ve özen gösterilmesi verilebilir. Bu şekilde deneyim tasarımcısının odağı görüşmede kalacağından yarı yapısal soruları daha etkin kullanacak ve daha çok içgörü toplayarak etkin bir empati altyapı oluşturacaktır. Benzer şekilde araştırmalara destek olarak yüz ve mimik tanıma ile anlık duygular kaydedilebilir ve bu daha da derinleştirilebilir.
Bir başka konu ise yapay zeka ile sosyal medya üzerindeki ilgili müşteri ve markasına dair paylaşımların duygu, cinsiyet ve içerik olarak derlenerek çalışmaya destek sağlamasıdır. Bu kolay bir iş olmamakla beraber yapıldığında etkinliği ciddi olarak artırmaktadır.
Diğer bir konu ise yapılan işlerin diğer deneyim tasarımcıların görüş ve perspektifleri ile çaprazlanması ve sağduyu kontrolü, tutarlılık ve zenginleştirme sağlanmasıdır. Bunun için deneyim tasarımcılarının minimum düzeyde bir sayıya ihtiyacı vardır. Bu sayının altında işin standardının ve kalitesinin sağlanmasının mümkün olamayacağı, deneyim tasarımcısının kişisel çaba ve özeni ile sınırlı kalacağı ve en önemlisi deneyim tasarımcısının bir süre sonra kendini yalnız ve çölleşen şekilde bulacağı unutulmamalıdır.
Proje Teslimi
Sunum, müşteri ve deneyim tasarımcısı için en önemli safhadır. Tüm emeklerin nihai meyvesidir. Bu sebeple sunuma dair destek teknolojilerin etkin kullanımı gereklidir. Burada yapay zeka ile çıktıların derlenmesi, düzenlemesi, görseller ile desteklenmesi güncel teknolojiler ile pekala mümkündür. Deneyim tasarımcısının hazırlık yaparak ve çalışmanın detaylarına hakim olarak sunuma girmesi elzemdir. Bunun için sunuma dair prova yapılması ve verilen bilgilerin müşteri için öneminin değerlendirilmesi ve düzenlenmesi konuda tecrübeli iş arkadaşları ile sağlanabilir.
Sonuçta deneyim tasarımcısının işinin özü empatidir, ve deneyim tasarımcısının deneyiminin tasarımının özünü de bu empati için empati yapmak oluşturur.