Tasarım Odaklı Düşünce Adımları

YAZAR:

MüşteriMetre

TARİH:

IDEO ve Standford Tasarım Okulu’nun kurucusu David Kelly tasarım odaklı düşünceyi şu sözlerle ifade etmiştir:

"Design thinking is a way of finding human needs and creating new solutions using the tools and mindsets of design practitioners."

Yani, tasarım odaklı düşünce yöntemi, hem doğrudan problem çözmeye yöneliktir hem de kullanıcı odaklı bir yaklaşıma sahiptir. Tasarım odaklı düşünce süreci; kullanıcı ve ihtiyaçlarını anlamaya, alışılmış ve sıradanlaşmış olanlara meydan okumaya, sorunları yeniden tanımlamaya ve prototip oluşturarak test edebileceğiniz yenilikçi çözümler yaratmaya çalıştığınız, yinelemeli ve doğrusal olmayan bir süreçtir. Bu süreç temelde 5 aşamadan oluşmaktadır. Bu aşamaları paralel olarak yürütebilir, tekrarlayabilir ve sürecin herhangi bir noktasında bir önceki aşamaya geri dönebilirsiniz. Bu 5 aşamayı inceleyecek olursak;

1. Empati Kur

Karşımda bir zorluk var, nasıl yaklaşmalıyım?

Empati kurmak, insan odaklı olan bir tasarım için oldukça önemlidir. Bu sayede dünya hakkındaki kendi varsayımlarınızı bir kenara bırakarak, kullanıcılara ve kullanıcıların ihtiyaçlarına ve neye değer verdiklerine dair anlayış kazanmanıza olanak sağlar. Bu aşamada empati ile iletişim kurmuş olduğunuz bireyleri daha iyi tanıyacaksınız ve dolayısıyla sorunlara karşı daha kolay çözümler üretebileceksiniz.

2. Tanımla

Bir şeyler öğrendim, bunu nasıl tanımlamalıyım?

Bu aşamada empati aşamasındaki bilgileri toplayıp analiz ederek temel problemin ne olduğu tanımlanır. Problem farklı açılardan incelenir ve problem tanımlama sürecinde odaklanılması gereken noktaları netleştirir. Bu süreçte gerçekleşecek doğru bir problem tanımı, uygun çözüme giden yolu kolaylaştıracaktır.

3. Fikir Üret

Bir fırsat görüyorum, ne yapmalıyım?

Fikir oluşturma; beyin fırtınası, olabilecek en kötü fikir, düşünce istasyonu gibi farklı teknikler ile fikirler ve çözümler ürettiğiniz süreçtir. Bu aşamada ekip arkadaşlarınız ile birlikte bir çok fikir üretecek ve yine farklı teknikler kullanarak bu fikirleri süzgeçten geçireceksiniz.

4. Prototip

Bir fikrim var, bunu nasıl hayata geçiririm?

Bu aşamada prototip çalışmalar ile fikri dokunulabilir ve somut bir hale getireceksiniz. Bazı muhteşem fikirleriniz hayal kırıklığı yaratırken bazıları ise hiç beklenmedik sonuçlar verebilir.

5. Test Et

Bir şey yapmayı denedim, bunu nasıl geliştiririm?

Kullanıcı testleri ve anketler ile verilerin toplandığı ve değerlendirildiği aşamadır. Test planı oluşturulur, yalın hale getirilir, toplanan veriler analiz edilir ve rapor haline getirilir. Elde edilen veriler sayesinde ihtiyaç duyulan aşamalarda yinelemeler yapılarak çalışmanın geliştirilmesi sağlanır.

Tasarım odaklı düşünce yöntemi kullanan ekipler, çığır açan çözümler üretme özgürlüğüne sahip olurlar. Erişilmesi zor iç görülerin arkasına geçebilmek, tasarımlarınıza / fikirlerinize hayat verebilmek ve yenilikçi yanıtlar bulmanıza yardımcı olacak çalışmalara ulaşmak için MüşteriMetre ile iletişime geçebilirsiniz.