Gözler Araştırmanın Aynasıdır!
YAZAR:
MüşteriMetre
TARİH:
Teknolojiden beslenen yenilikçi araştırma metotları daha gerçekçi sonuçlar sağlaması sayesinde günden güne araştırmacıların gözdesi olmaya devam ediyor. Özellikle kolay uygulanabilir ve daha az maliyetli olması ile eye tracking (göz izleme tekniği) yöntemi farklı araştırma alanlarında kullanılıyor.
Eye tracking; basitçe göz hareketlerini gerçek zamanlı olarak takip ederek insanların nereye ne zaman baktığını tespit eder. Sonuç olarak da göz hareketlerinden elde edilen veriler bize görsel ilgi ve insan davranışları hakkında birçok gerçekçi içgörü verir.
Örneğin bir paket testi yaptığımızı varsayalım. Paket üzerinde doğal olarak ürün markası, insan resmi veya karakter görseli, gramaj ve ürün içeriği gibi bilgiler veya dikkat çekmesi beklenilen ürünü rakiplerden ayırt eden sloganlar gibi unsurlar yer alır. Bu ürün rafa koyulduğunda tüketicinin dikkatini ilk bakışta yakalayacak öyle bir şekilde dizayn edilmelidir ki rakiplerinden ayrışabilsin. Peki bu hız dünyasında insanların dikkatini neyin çektiğini insanlara sorarak ne derece gerçekçi yanıtlar elde edebiliriz? Eye tracking teknolojisi tam da bu sorun için tasarlanmış bir yöntemdir. İster ürünü market raflarında yani tamamen tüketicinin alışveriş yaparken ki doğallığında ister bir ekranda ürün görselini belli bir süre tüketiciye göstererek paket üzerindeki unsurların nasıl dikkat çektiğini anlayabiliriz. Hatta İlgi Alanı (Area of Interest) denilen detaylı analizler sayesinde hangi unsurun kaç saniye bakışları üzerinde tuttuğunu, hangi unsurların fark bile edilmediğini, müşterilerden kaçının markaya kaçının slogana baktığını dahi tespit edebiliriz.
İster mobil ister stabil olarak uygulanabilen eye tracking metodunu hiçbir katılımcıya ihtiyaç dahi olmadan kullanabilirsiniz desem… Sadece uzun yıllardır var olan beyan yoluna dayanan araştırmaları güvenilir buluyorsanız belki size pek inandırıcı gelmeyebilir. Fakat hiç kimse yapay zekâ gerçeğini inkâr edemez. İşte bu noktada size yapay zekâ alt tabanlı geliştirilen eye tracking yönteminden bahsedebilirim. Hiçbir katılımcıya ihtiyaç duymayan bu teknoloji insanların görsel dikkatinin %95 güvenilirlik oranıyla nasıl yönleneceğini tahmin ediyor. Aslında bu da bize teknoloji ile paralel gelişen yenilikçi araştırma metotlarını neden araştırmalarımıza entegre etmemiz gerektiğini bir nevi açıklıyor.
Özetle görsel dikkat (visual attention), soru yoluyla elde edemeyeceğimiz insan davranışları hakkında bize birçok veri sağlıyor. Müşterilerin veya kullanıcıların gerçekten ne düşündüklerini ve hissettiklerini gözleriyle görmek isteyen araştırmacılar; işte Eye tracking metodu sizler için!